Silnik – sercem Twojego samochodu.

8 kwietnia 2021 0 przez MaroCar

Silnik – sercem Twojego samochodu.

Silnik jest sercem Twojego samochodu. Jest to złożona maszyna skonstruowana w celu przekształcania ciepła ze spalania gazu w siłę, która obraca koła jezdne.

Łańcuch reakcji, które osiągają ten cel, wprawia w ruch iskra, która zapala mieszaninę oparów benzyny i sprężonego powietrza wewnątrz chwilowo zamkniętej butli i powoduje jej gwałtowne spalenie. Dlatego maszyna nazywana jest silnikiem spalinowym. W miarę spalania mieszanki rozszerza się, zapewniając moc do napędzania samochodu.

Aby wytrzymać duże obciążenie, silnik musi być solidną konstrukcją. Składa się z dwóch podstawowych części: dolna, cięższa, to blok cylindrów, obudowa głównych ruchomych części silnika; zdejmowana górna pokrywa to głowica cylindrów.

Głowica cylindra zawiera kanały sterowane zaworami, przez które mieszanka powietrza i paliwa dostaje się do cylindrów oraz inne, przez które wydalane są gazy powstające podczas ich spalania.

W bloku znajduje się wał korbowy, który przekształca ruch posuwisto-zwrotny tłoków w ruch obrotowy wału korbowego. Często blok zawiera również wałek rozrządu, który obsługuje mechanizmy otwierające i zamykające zawory w głowicy cylindrów. Czasami wałek rozrządu znajduje się w głowicy lub jest zamontowany nad nią.


Różne układy silnika

  1. Silnik rzędowy

Najprostszy i najpowszechniejszy typ silnika składa się z czterech pionowych cylindrów umieszczonych blisko siebie w rzędzie. Jest to znane jako silnik rzędowy. Samochody o pojemności przekraczającej 2000 cm3 często mają sześć cylindrów w rzędzie.

2. V-8

Bardziej kompaktowy silnik V jest montowany w niektórych samochodach, zwłaszcza w pojazdach z ośmioma lub 12 cylindrami, a także w niektórych z sześcioma cylindrami. Tutaj cylindry są ustawione naprzeciw siebie pod kątem do 90 stopni.

3. Silnik przeciwstawny poziomo

Niektóre silniki mają cylindry przeciwstawne poziomo. Stanowią przedłużenie silnika widlastego, którego kąt został poszerzony do 180 stopni. Korzyści tkwią w oszczędności wysokości, a także w niektórych aspektach równowagi.

Cylindry, w których pracują tłoki, są wlane do bloku, podobnie jak mocowania wyposażenia pomocniczego, takie jak filtr oleju smarującego silnik i pompa paliwa. Zbiornik oleju, zwany miską olejową, jest przykręcony pod skrzynią korbową.