MaroCar: Jak działa układ zapłonowy

9 kwietnia 2021 0 przez MaroCar

Jak działa układ zapłonowy

Zadaniem układu zapłonowego jest wytworzenie bardzo wysokiego napięcia z 12-woltowego akumulatora samochodu i przesłanie go po kolei do każdej świecy zapłonowej, zapalając mieszankę paliwowo-powietrzną w komorach spalania silnika.


  • Cewka jest elementem wytwarzającym to wysokie napięcie. Jest to urządzenie elektromagnetyczne, które przekształca prąd niskiego napięcia (LT) z akumulatora na prąd wysokiego napięcia (HT) za każdym razem, gdy rozłącznik rozdzielacza jest otwarty.
  • Jednostka rozdzielacza składa się z metalowej miski zawierającej centralny wałek, który jest zwykle napędzany bezpośrednio przez wałek rozrządu lub czasami przez wał korbowy.
  • W misce znajdują się punkty wyłączania styków, ramię wirnika i urządzenie do zmiany czasu zapłonu. Niesie również nasadkę dystrybutora.

Dystrybucja prądu

  • Nasadka rozdzielacza wykonana jest z nieprzewodzącego tworzywa sztucznego, a prąd doprowadzany jest do jej centralnej elektrody przewodem HT ze środka cewki.
  • Wewnątrz nasadki znajduje się więcej elektrod, często nazywanych segmentami, do których podłączane są przewody świecy zapłonowej, po jednej na cylinder.
  • Ramię wirnika jest zamontowane na górze wału centralnego i łączy się z elektrodą centralną za pomocą metalowej sprężyny lub sprężynowej szczotki w górnej części pokrywy dystrybutora.
  • Prąd wpływa do kołpaka przez elektrodę centralną, przepływa do środka ramienia wirnika przez szczotkę i jest rozprowadzany do każdego korka, gdy ramię wirnika się obraca.
  • Gdy ramię wirnika zbliża się do segmentu, wyłącznik stykowy otwiera się, a prąd HT przepływa przez ramię wirnika do odpowiedniego przewodu świecy zapłonowej.
  • Rozłączniki są zamontowane wewnątrz rozdzielacza. Działają jako przełącznik, zsynchronizowany z silnikiem, który odcina i ponownie łączy obwód niskiego napięcia (LT) 12 V z cewką.

Punkty są otwierane krzywkami na centralnym wale i ponownie zamykane przez sprężynowe ramię na ruchomym kontakcie.

Przy zamkniętych punktach prąd LT przepływa z akumulatora do uzwojeń pierwotnych w cewce, a następnie przez punkty do uziemienia.

  • Gdy punkty się otwierają, pole magnetyczne w uzwojeniu pierwotnym zanika, a w uzwojeniach wtórnych indukowany jest prąd wysokiego napięcia (HT).
  • Prąd ten jest przekazywany do świec zapłonowych przez nasadkę rozdzielacza.
  • Na czterocylindrowym silniku są cztery krzywki. Przy każdym pełnym obrocie wału punkty otwierają się czterokrotnie. Sześciocylindrowe silniki mają sześć krzywek i sześć elektrod w pokrywie.

Położenie punktów i korpusu dystrybutora względem wału centralnego można regulować ręcznie.
Zmienia to rozrząd iskry w celu uzyskania dokładnego ustawienia.


Dalsze zmiany następują automatycznie, gdy prędkość obrotowa silnika zmienia się w zależności od otwarcia przepustnicy.

W niektórych nowoczesnych układach zapłonowych mikroelektronika zapewnia optymalny czas zapłonu dla wszystkich prędkości obrotowych i warunków obciążenia silnika.


Zakończenie obwodu

Świece zapłonowe wkręcane są w komory spalania w głowicy cylindrów.

  • Prąd HT przepływa z każdego segmentu na nasadce rozdzielacza w dół wtyczki prowadzi do zaślepek wtyczki.
  • Następnie przechodzi w dół elektrody środkowej, która jest izolowana na całej długości, do końcówki wtyczki.
  • Boczna elektroda podłączona do korpusu wtyku wystaje tuż poniżej środkowej elektrody, z odstępem między nimi zwykle ustawianym od 0,025 cala (0,6 mm) do 0,035 cala (0,9 mm).